Afscheid van onze voorzitter

Heel bijzonder, Heel gewoon,
Gewoon een heel bijzonder persoon
Gust Witvrouwen
°1946 – + 2020

Dinsdag 31 maart 2020 is opnieuw een zwarte dag in de geschiedenis van Rotary Aarschot. Wat een jubileum jaar moest worden, namelijk de feestelijke herdenking van 50 jaar RC Aarschot onder het voorzitterschap van Gust, veranderde die dag in droefheid. Alhoewel we wisten dat Gust te kampen had met gezondheidsproblemen komt zijn heengaan hard aan. Ondanks zijn intense wil om verder te gaan heeft hij de strijd verloren.

Gust was lid van onze club sinds 2000. Hij was een zeer gewaardeerd voorzitter tijdens het Rotaryjaar 2012-2013 en onderscheiden met meerdere Paul Harris Fellows voor de inspanningen die hij heeft geleverd binnen onze club. Na een woelige periode voor RC Aarschot nam Gust nogmaals het voorzitterschap van het jaar 2019-2020 op zich. Het was geen gemakkelijke taak maar hij heeft er zich met al zijn optimisme en kracht voor ingezet.

Gust was ook bestuurslid van International Fellowship of Flying Rotarians Benelux en lid van de Koninklijke Limburgse Vleugels, Zwartberg. Vliegen was naast Rotary zijn grote passie. Tijdens een bezoek aan Zwartberg verleden zomer, terwijl we de daar gestationeerde vliegtuigen bewonderden en tussen zijn enthousiaste technische en vliegkundige toelichtingen, vertrouwde hij mij toe dat hij het vliegen enorm miste. Als piloot was Gust een laatbloeier. Na jarenlange ervaring met het besturen van modelvliegtuigen droomde hij ervan een echt vliegtuig besturen. Hij slaagde met glans op zeer korte tijd in alle theoretische en praktische proeven. Gust was een man van weinig woorden, maar als hij zijn punt maakte sloeg hij telkens de nagel op de kop en werd hij bewonderd voor zijn kennis over vliegtuigen wat hem de naam van “meest intelligente man” opleverde in Zwartberg.

Het wegvallen van Gust is een zwaar verlies en een trieste dag voor onze club en ikzelf voel een enorm gemis. Het stemt ons intens verdrietig, maar met diep respect voor de geweldige strijd die hij heeft geleverd om bij ons te blijven. We zullen Gust blijven herinneren als heel bijzonder, heel gewoon, gewoon een heel bijzonder persoon. Een groot Rotarier en wij wensen hem te bedanken voor zijn jarenlange inzet.

Afscheid nemen is dag zeggen en proberen verder te gaan met de steun die je gekregen hebt. Elk afscheid is echter de geboorte van een herinnering, achter iedere traan van verdriet schuilt een glimlach van herinnering. Als de doden begraven zijn in de harten van de levenden, zijn ze werkelijk dood. Het leven van Gust is niet voorbij als wij hem in ons hart houden. Wat diep in je hart zit kun je door de dood niet verliezen. Bijzondere mensen sterven niet, zij gaan wel, maar blijven toch voor altijd en alhoewel wij onze goede vriend Gust ongetwijfeld zullen missen leeft hij voort, geworteld in ons hoofd en in ons hart.

In naam van onze club wens ik Mia, de kinderen, de familie, en allen die Gust een warm hart toedragen veel sterkte toe bij het verwerken van dit verlies. Dit is een ongekende tijd in onze geschiedenis. De COVID-19-pandemie heeft grote gevolgen voor onze dierbaren, en op ons dagelijks leven. Terwijl we ons aanpassen aan deze unieke en steeds veranderende omstandigheden, willen we jullie laten weten dat wij er voor jullie zijn.

Theo Peeters
Past-Voorzitter RC Aarschot