Rotary opens opportunities

Holger Knaack aan het woord

De Internationale Rotary Voorzitter Holger Knaack moedigt Rotariërs aan om de vele kansen te grijpen die Rotary biedt om hun leven en de gemeenschappen die ze dienen te verrijken.

Knaack, lid van de Rotary Club van Herzogtum Lauenburg-Mölln, Duitsland, onthulde het 2020-21 presidentiële thema, Rotary Opens Opportunities, aan de aankomende districtsgouverneurs tijdens de Rotary International Assembly in San Diego, Californië, VS, op 20 januari 2020.

Rotary is niet alleen een club voor mensen om toe te treden, maar eerder “een uitnodiging voor eindeloze mogelijkheden”, aldus Knaack, die op 1 juli voorzitter werd. Hij benadrukte dat Rotary paden creëert voor de leden om hun leven te verbeteren en het leven van degenen die ze helpen door middel van serviceprojecten.

“Wij geloven dat onze daden van dienstbaarheid, groot en klein, kansen creëren voor mensen die onze hulp nodig hebben,” zei Knaack. Hij voegde eraan toe dat Rotary leiderschapskansen creëert en leden de kans geeft om de wereld rond te reizen om hun service-ideeën in praktijk te brengen en levenslange connecties te maken. “Alles wat we doen opent een andere mogelijkheid voor iemand, ergens,” zei Knaack.

VERANDEREN VOOR DE TOEKOMST

Knaack drong er ook bij de leden op aan om verandering te omarmen, zodat Rotary kan uitbreiden en gedijen. In plaats van een specifiek doel te stellen voor het verhogen van het aantal leden, zei Knaack dat hij clubs en districten vraagt om na te denken over hoe ze op een duurzame en organische manier kunnen groeien. Hij wil dat clubs zich richten op het geengageerd houden van de huidige leden en het toevoegen van nieuwe leden die de juiste fit zijn voor hun club.

We zullen dit moment vastleggen om Rotary te laten groeien , waardoor het sterker, meer aanpasbaar, en nog meer in lijn met onze kernwaarden aligneert.

“We moeten stoppen met het denken aan nieuwe leden als mensen die we kunnen markeren als statistieken en hen dan vergeten,” zei Knaack. “Elk nieuw lid verandert ons een beetje. Die persoon brengt een nieuw perspectief, nieuwe ervaringen. We moeten deze voortdurende vernieuwing omarmen. We zullen sterker worden als we leren van nieuwe leden.”

Knaack wees op het Actieplan van Rotary als een kompas dat de clubs kan begeleiden bij hun ontwikkeling. Hij raadde elke club aan om minstens één keer per jaar een strategische planbijeenkomst te houden. Op die bijeenkomst moeten de clubs zich afvragen waar ze over vijf jaar willen zijn en hoe ze hun leden meer waarde kunnen bieden.

Knaack wil ook meer vrouwen in leidinggevende functies zien en Rotaracters een integrale rol zien spelen in de manier waarop nieuwe clubs worden gevormd en gerund. Hij moedigde districtsleiders aan om nieuwe clubmodellen te creëren en na te denken over wat het betekent om in Rotary te zijn, en jongeren de architecten van deze nieuwe clubs te laten zijn.

“We moeten openstaan voor nieuwe benaderingen, en het creëren van unieke clubs voor jongere mensen is slechts een deel van de oplossing,” zei Knaack. “Laat de Rotaracters beslissen wat voor soort Rotary ervaring het beste voor hen werkt. Deze jonge mensen zijn helder, energiek, en ze krijgen dingen voor elkaar.”

Bij het benadrukken van de noodzaak voor Rotary leden om verandering te omarmen, merkte Knaack op dat de tijd niet zal vertragen voor Rotary: “We zullen ons niet laten verslaan door snelle veranderingen. We zullen dit moment vastleggen om te groeien, waardoor Rotary sterker, meer aanpasbaar, en zelfs meer in lijn met onze kernwaarden komt.”

rotary.org